Allah s.w.t. memaklumkan di dalam
kitab-Nya mengenai manusia yang menyembah makhluk selain daripada Dia, dan
mengambil patung dan berhala sebagai dewa semabahan begitu juga dengan
kisah-kisah mengenai perjuangan gigih para utusan-Nya ketika berhadapan dengan
kaum tersebut. Sebahagian besar individu menganggap bahawa masyarakat zaman
lalu yang menyembah patung memiliki cara hidup yang primitif dan disebabkan
itulah mereka berpegang kepada amalan tersebut. Akibatnya, mereka menganggap
sesetengah kaum asli Afrika yang sehingga hari ini menyembah patung adalah
kerana keprimitifan mereka.
Namun begitu, pemerhatian yang
lebih teliti ke atas pemahaman dan sudut pandangan masyarakat lalu yang
dikenali sebagai jahiliyyah di dalam Al-Qur’an mendedahkan bahawa mereka
memilik banyak persamaan dengan golongan tertentu yang ada hari ini. Seperti
mana masyarakat pagan lalu menjadikan patung dan objek kayu dan batu sebagai
tuhan, rasional yang menganggap materi yang tidak bernyawa sebagai suatu bentuk
pemujaan juga turut menjadi anutan yang dominan di zaman kita ini. Sebelum
meneruskan perbandingan di antara rasional masyarakat pagan lalu dan hari ini,
kita akan memerhatikan beberapa ayat Qur’an berkenaan masyarakat ini.
Salah satu daripada kaum yang
dikenal pasti di dalam al-Qur’an ialah kaum Nabi Ibrahim:
Ingatlah ketika ia berkata kepada
ayahnya: ‘Wahai ayahku! Mengapa kamu menyembah sesuatu yang tidak mendengar,
tidak melihat dan tidak dapat menolong kamu sedikit pun?’. Surah Maryam: 42
Ketika Ibrahim berkata kepada
ayahnya dan kaumnya: ‘Patung-patung apakah ini yang kamu tekun beribadah kepadanya?’.
Mereka menjawab: ‘Kami mendapati ayah-ayah kami menyembahnya’. Surah al-Anbiya:
52-54
Seperti yang tersebut di atas,
bapa Nabi Ibrahim a.s dan kaumnya menjadikan material kaku yang dihasilkan
dengan tangan mereka sendiri malah tidak mempunyai sebarang kuasa mencipta
sebagai tuhan sembahan. Dengan menganggap apa sahaja sebagai tuhan adalah
bererti menyifatkannya (samada separuh atau seluruhnya) sebagai kuasa yang
bertanggungjawab ke atas penciptaan, memberi rezeki, memberi rahmat,
menyembuhkan, merancang dan mengawal proses alam semesta. Para musyrikin di
zaman Nabi Ibrahim a.s percaya bahawa setiap bentuk patung yang diukir oleh
mereka sendiri memiliki kekuasaan yang disebutkan di atas dan sekaligus
mengangkatnya sebagai tuhan sembahan.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar